tirsdag 10. juni 2014

Tomat og linsesuppe med gjemte grønnsaker

Som mamma har jeg lært meg et par triks til å få i barna grønnsaker. De er nemlig gladest i grønnsaker rå og velger dem bort til middag. Men nå har jeg funnet en god suppeoppskrift som kamuflerer grønnsakene godt.

Du trenger:
1 liter vann
4-6 tomater
Isvann

Kok opp vannet. Skjer et snitt i tomatene og ha de i det kokende vannet i ca 15 sekunder, ta dem opp av det kokende vannet og ha tomatene direkte i isvann. Hakk tomatene og lagre de i en skål til etterpå.

2 fedd hvitløk
1 løk
Smør evt kokosolje
Tre gulrøtter
En boks Røde linser
1 liter kraft
Frossen spinat - ca en neve
Tomatpure ca 2 ss
Krydder: salt, pepper, timian, basilikum, oregano.
1 dråpe stevia (kan utelates)

Hakk opp hvitløk og løk og fres i en gryte med en ss smør. Hakk opp gulrøtter i små terninger og ha i gryten når løken har blitt myk. Tilsett tomatene fra over, røde linser og en liter kraft. La suppen koke lett i ca ti minutter. Hvis du ønsker en tynnere konsistens kan du nå mose suppen med stavmixer.
Tilsett frossen spinat og tomatpure samt krydder av eget valg. La suppen koke et par minutter til før servering. 

I en stekepanne stekte jeg bacon og sopp i litt smør som jeg hadde oppå suppen sammen med fersk persille fra hagen. 
Ps. Hvis du ønsker å bruke tørkede linser er det selvsagt ikke noe problem - bare bløtgjør dem over natten og kok dem etter anvisning på pakken. 

2 kommentarer:

  1. Fristende, men hva slags kraft bruker du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker som regel hjemmekokt kraft laget av kylling. Jeg skal skrive en post om det neste gang jeg koker opp.
      Har jeg ikke hjemmelaget kraft klar lager jeg som regel på Jacobs utvalgte fra Meny, eller Rapunzel sin fra iherb.com: http://www.iherb.com/rapunzel-vegetable-broth-4-41-oz-125-g/30388#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-us&w=broth&rc=75&sr=null&ic=1?rcode=use406

      Slett