lørdag 21. juni 2014

Våre første dager på Toten

Uff, så raskt dagene går når man koser seg altså. For dere som ikke har fått det med seg er vi denne uken på Småbruksdrømmen på Toten og dette er litt av det vi har gjort til nå.
Barna hadde fått fri torsdag og fredag fra skolen/barnehagen, og da min mann kom hjem litt tidlig på onsdags ettermiddagen sa han rett og slett at han gikk å la seg et par timer for da kunne vi kjøre onsdagskvelden, slik at vi kunne kjøre om natten når barna sov. Alle som har kjørt langt med barn før vet nok hvor mye mas og styr det blir med det, og jeg tror at med våres blir det litt ekstra. Så da reiste vi i ca 22.30 tiden på onsdagskvelden. Fra Sotra til Toten tar det ca 7 timer uten problemer.
Langsmed hele veien var det veiarbeid, stengte tunneler og omkjøringer, men det gikk ok nedover likevel. Vi kjørte direkte mot Sverige, for vi fant ut at vi kunne jo like så godt ta oss en tur dit siden vi var nære og vi ikke fikk sjekke inn på Småbruksdrømmen før etter 16 uansett. Vi var ikke sikker på om vi skulle kjøre til Svinesund eller Charlottenberg, men endte opp med Svinesund til slutt. Neste morgen på Svinesund kunne vi shoppe litt. Er spennende hvor mange ting de har der som vi ikke har i Norge. Den ene tingen jeg var på utkikk etter fant jeg dessverre ikke da, men vi endte opp med litt god mat og drikke.
Torsdag i ca 18 tiden kom vi fram til småbruket på Toten. Vi fant oss godt til rette i huset og slappet av. Også ble vi kjent med hønene. Og fant kjøkkenhagen som er oppretta både her og der.
Fredag var vi tidlig oppe og nøt frokosten på terrassen i solen. Så fikk vi besøk av gårdskjerringa som skulle vise oss hvordan vi skulle stelle hønene og kjøkkenhagen før vi reiste til Gjøvik sentrum en tur. Det var ulyder i bilen vår og den måtte leveres på reparasjon. I tiden mens bilen var på verksted fikk vi oss en lang tur langs stranden på Mjøsa,. Deilig for både stor og liten å få springe litt, leke litt og kose oss. På veien ringte også telefonen, det var en journalist som ville intervjue meg. Gøy at det er såpass blest om prosjektet til Landkredittbank altså! Etterpå ble det jaggu litt tid til shopping i Gjøvik også. Guttene (min samboer og guttene) kjøpte seg badebasseng og fjernstyrt bil, mens mor kjøpte seg notatbok og treeske til te, blant annet. Vi koste oss med kylling til kvelds og lagde salat med ruccola og reddiker fra hagen. 
I dag startet dagen med bading i bassenget før frokost for ungene. Etterpå var det helge rydding av huset (det blir jo bare overflaterydding når man ikke har så mye ting da) og klesvasking før det bar til Gjøvik igjen. I Gjøvik leitet vi etter frisør med ledig time, noe som tydeligvis ikke var like lett. Men vi fant til slutt en, og både minstemann og pappaen fikk seg en klipp. Nå har vi vært hjemme på småbruket et par timer for å slappe av litt. Senere i kveld blir det grilling (inne tror jeg, da været ser litt ustabilt ut) og bål brenning i den flotte bål-pannen som er her.
I morgen skal vi på museum, og på mandag kommer bladet Lev Landlig på besøk for å lage reportasje om oss.  Mer om det kommer :)
Jeg tar også mange bilder, men det er vanskelig å legge dem inn her da jeg ikke har egen pc med meg og ikke vil overføre bildene til Pc`en som står her. Så da får dere pent nødt til å vente. Men som sagt legger jeg ut litt bilder på instagram, både min egen ogsmåbruksdrømmens konto, samt på småbruksdrømmens facebookside.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar