torsdag 10. juli 2014

Kalkun og brokkolipai

Pai er en veldig enkel rett å lage og passer ypperlig å lage dagen før for så å putte i ovnen den dagen du skal spise den. Som regel er den retten vi kaller pai laget med en paibunn, fyll og eggestand. Jeg kutter her ut paibunnen fordi jeg prøver å unngå mel. Jeg har enda til gode å finne en glutenfri eller paleo/steinalder paibunn jeg er fornøyd med. Derfor blir den enda enklere å lage, siden jeg bare kutter opp fyllet, steker det lett og har på en eggeblanding før jeg steker den i ovnen.

Pai er jo også en tradisjonell restemat, hvor man putta restene man hadde fra andre retter oppå paideigen, hadde på egg og steika. Jeg bruker pai litt på samme måte når kjøleskapet begynner å fylle seg med grønnsaker eller kjøtt. I denne paien hadde jeg i kalkun fra frysen, siden jeg hadde noe oppskåret der etter sist gang vi lagde hel kalkun. I tillegg hadde jeg en brokkoli og paprika i kjøleskapet som snart måtte brukes. Unngå-å-kaste-noe middag kaller jeg det for.



Til denne paien trenger du:
1 løk
3 fedd hvitløk
1 brokkoli
150 gr bacon
ca 1 paprika (jeg brukte en søt spisspaprika)
ca 300 gr kalkunkjøtt
1 boks mais 
kokosolje/smør

8 egg
2 dl rismelk/kokosmelk eller vann
salt og pepper
gressløk (valgfritt) 
ost til topping

Du gjør: 
Skjer opp grønnsakene, bacon og kalkun, friter lett i kokosolje eller smør. Ha det i en smurt ovnsfast form. Jeg brukte min Le Creuset paiform i str 28cm. Bland sammen egg, melk/vann og krydder. Hell eggeblandingen over grønnsakene og kjøttet. Topp meg ost hvis ønskelig. Dette er ikke nødvendig. Hvis du har tilgjengelig gjeiteost har jeg hørt at det er nydelig i pai, men jeg har aldri prøvd det før selv.
Stek paien i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter til eggeblandingen har blitt stiv.

2 kommentarer:

  1. Lagt til deg fine bloggen din i blogglisten min, titter innom igjen :) God sommer

    SvarSlett
  2. Oi, dette så sannelig godt ut - takk for tips! :)

    SvarSlett