mandag 7. juli 2014

Tomatsalat - et allsidig tilbehør

Tomatsalat kan du bruke til så mangt. Til et godt brød, til fisk og kjøtt, til grillmat, på koltbordet, til pizza, pai eller pasta. Ja selv alene er tomatsalat en god rett.

Tomater er en av mine favorittgrønnsaker (vel, det er egentlig en frukt - men jeg bruker den som en grønnsak) og tomatsalat er noe jeg kan huske å ha spist siden jeg var liten.

I dag har jeg laget tomatsalat som tilbehør til middagen.



Jeg brukte:
2 tomater
1,5 charlottløk (en stor og en liten)
Persille fersk fra hagen
1 ss hvitvinseddik
1ss olivenolje
Pepper og salt etter smak.

I alle oppskrifter jeg har lest tidligere bla annet i heimkunskapskokeboken min står det at man bør blande olje, eddik og krydder først for så å helle over tomatene. Jeg har derimot prøvd meg på å blande alt i en skål etterhvert og det funker vell så bra syns jeg.

Så jeg gjør:
Skjær opp tomatene i tynne skiver. Ha de i skålen. Hakk løk og ha de i skålen. Hakk persille (evt kan du bruke gressløk) og ha det i skålen. Bland sammen. Ha over olje, eddik, salt og pepper og bland alt godt.
Sett tomatsalaten i kjøleskapet før servering.

1 kommentar:

  1. Nam! Det så kjempegodt ut - og må prøves ;-)

    Ønsker deg en super kveld!

    SvarSlett